جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت


 
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»

  • -->

    تفسیر قرآن کریم / معارف اسلام در سوره يس / بهشت و جهنم
    بهشتيان در بهشت

    هُمْ وَ أَزْوَجُهُم فِي ظِلَلٍ عَلَي الأَرَائِكِ مُتَّكِئُونَ(56)

    «آنها با زنانشان در سايه (درختان بهشت) بر تخت‌هاي (عزت) تكيه كرده‌اند»

    ازواج در اينجا ظاهراً به معناي دوستان و رفقا است، چنانچه در سوره «واقعه» هم مي‌خوانيم، كه يكي از لذتهاي بهشتيان، هم‌نشيني با يكديگر است و اين همنشيني‌ها برايشان خيلي لذت‌بخش است. دور هم نمي‌نشينند غيبت كنند و به يكديگر حرف مزخرف و نيش‌دار بزنند «الا، سلاماً سلاماَ» جز تحيت به يكديگر نگويند و نشست و برخاستشان همه شادي و لذت است. لذا ازواج هم شامل حورالعين مي‌شود و هم شامل رفقا و دوستان. «هم و ازواجهم في ظلال» يعني اين بهشتي‌ها با حورالعين‌ها و با دوستان و رفقايشان در سايه‌ها نشسته‌اند.

    ظلال دو معني دارد:

    1ـ اين كه زير درخت نشسته‌اند، چون آنجا كه خورشيد نيست تا سايه بخواهند، آنجا نور هر كسي بايد به او روشني بدهد چنانچه در روايات هم داريم، نور حضرت زهرا(س) بهشت را روشن مي‌كند، پس يك معنايش اين است كه تختي زير درخت طوبي زده است و اينها روي آن تخت نشسته‌اند.

    2ـ معناي ديگر كه بالاتر از معناي اول است، شايد منظور از «ظلال» «في ظلال الله» باشد. مثل اين كه شما به شخصيت بزرگي مي‌گوييد: ما در سايه شما هستيم يا زير سايه شما هستيم و يا خدا سايه شما را از سرما كوتاه نكند. در اينجا يعني «هم و ازواجهم في ظل الله» دست عنايت خداوند بر سرشان است. ظاهراً هر دو معنايش اين باشد كه بگوئيم «في ظلال» يعني تختي براي اينها زده‌اند كه هيچ چشمي نديده و هيچ گوشي نشنيده و هيچ دلي نمي‌تواند درك كند و خلاصه در زير سايه لطف خداوندگار خويش‌اند. «علي الارائك متكئون»

    «ارائك» جمع «ارائكه» است به معناي تخت، بر تختها «متكئون» يعني در آنجا در كنار دوستان خدا تكيه داده‌اند و نعم الهي بر آنان، فراوان سرازير  است. از جمله حوريه‌هاي بهشتي كه مي‌گويند و مي‌خندند و لذت مي‌برند و در روايات مي‌خوانيم وقتي صورت را به طرفي مي‌گردانند بهشت را روشن مي‌كند[1]. همچنين عرصه قيامت از نورشان متلألأ است «نور هم يسعي بين ايديهم» نورشان جلو آنها حركت مي‌كند[2] ولي ما در اين دنيا نمي‌توانيم درك كنيم، يعني چه؟ حتي تجسم آن براي ما مشكل است، آنجا حساب، حساب ديگري است كه ما نمي‌توانيم بفهميم.



    [1]ـ از ابن عباس نقل شده كه: اهل بهشت ناگهان نوري چون خورشيد مي‌بينند كه بهشت را روشن كرد سؤال مي‌كنند كه خداوندا مگر وعده نفرمودي كه در بهشت ماه و خورشيدي نيست؟ منادي ندا مي‌دهد: بله وعده پروردگار حق است ماه و خورشيد نخواهيد ديد. اين نوري كه مي‌نگريد، در پرتو نور چهرة شيعه‌ای از شيعيان علي(ع) است كه اين چنين بهشت را روشن نموده است. (بحارالانوار ج8، ص149.

    [2]ـ عَن النَّبي(ص): اَلا وَ مَنْ اَحَبَّ عَلِيّاً جاءَ يَومَ القيامَة وَ وَجْهُهُ كَالْقَمَرِ لَيْلَةَ البَدْر (فضائل الشيعه صدوق، ص3). پيامبر(ص) فرمودند آگاه باشيد كسي كه علي(ع) را دوست بدارد روز قيامت مي‌آيد در حالي كه صورتش چون ماه شب چهارده مي‌درخشد.

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365